mandag den 11. januar 2010

En uge i en slags ro...

En uge er gået - der har været nogenlunde ro i mit hoved. Så jeg kommer ovenpå igen - det er helt sikkert nu. Det kræver bare tid fra nu af.

Det har været en uge med mange ting der skulle laves og nås.

Jeg fik lavet flødekarameller - de smager bare så godt og minder meget om de der stænger der er pakket ind i blå papir - aner faktisk ikke hvad de hedder.

De ser ikke så pæne ud - jeg vender dem i flormelis for at undgå de klister sammen til en stor karamel i bunden af glasset.
Karameller.

Opskrift på karameller.

I denne uge er tvillingerne startet i vuggestue så mine dagtimer er gået med at sidde oppe i vuggestuens personalerum og drikke kaffe og læse en masse sladderblade - jeg er nu helt up to date i hvad der sker med Brad Pitt, Angelina Jolie og Jennifer Aniston. Sikke meget papir der kan gå på at skrive om de tre mennesker.

Men tror heller ikke jeg kunne have levet en dag til uden at vide præcist hvad de mennesker laver - det betyder jo alt. Det er jo livsvigtige informationer der stå i de blade.

Lørdag fik jeg rigtigt slappet af - jeg var til nørdedag med kagepigerne. Vi var ca. 9 tøser der mødtes hos Ulla hvor vi sad og hyggede med lidt mad og kaffe og søde sager mens der blev lavet sukker.

Emnet var sko - så der var nogle stykker der havde taget deres sko udstikkere til sko med - jeg fik lavet en babysko - den kunne bruges som topfigur på en dåbskage eller fødselsdagskage til et lille barn.
Skoen.

Skoen - fra en lidt anden vinkel.

Skoen igen.

Jeg fik også startet på at lave en sukkerblomst - det skal blive en stargazer lily. De er så utrolig flotte - jeg har set i en bog hvordan man gør - men jeg synes godt de kunne blive endnu flottere, så jeg forsøger nu på min egen måde.
Bladene.

Bladene.

Lørdag aften bagte jeg kagebunde til en kage til ham jeg har undervist igennem de sidste par år. Han blev færdig den 4. med uddannelsen og det skulle fejres søndag. Han ville gerne have en kage med noget marcipan i - så det blev med mazarinkagebunde.
Opskrift på mazarinkage.

Han havde ikke rigtigt nogen ønsker til udseenet af kagen så jeg fik den idé at lave det som to boger der ligger ovenpå hinanden. På forsiden havde jeg skrevet Bygningskonstruktør, hans navn og den dato han blev færdig. På ryggen af den ene bog har jeg skrevet hans professionsretning og på ryggen af den nederste bog navnet på det program vi bruger og det jeg har undervist ham i.
Kagen oppefra.

Ryggen af kagen.

Ryggen igen.

Bogen fra en anden vinkel.

Kagen er med to bunde af mazarinkage og en bund i midten af sukkerbrødsbunde. Der er et lag hvid chokolade ganache og lag jordbær mousse.

Kagen er smurt op med IMBC - hvilket lykkedes meget bedre denne gang - og jeg tror det er Kenwood maskinen - den giver ikke op for tidligt med at piske. Så det blev rigtigt godt og det er meget nemt at arbejde med.

I dag har jeg været ude på skolen da en af mine meget gode venner og ham jeg ar været i gruppe med de fleste af semestrene blev færdig - han sluttede med 12 så det kunne jo ikke være bedre.

Det skal fejres den 22. med en fest på skolen - det bliver sjovt at skulle ud med dem allesammen en sidste gang. Nu er der jo kun mig tilbage på skolen. Og jeg bliver færdig om et år.

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Grith
Kan du ikke komme og lære mig at lave sådanne kager så jeg kan imponere min kone?
Be om!
- Dan

Grith sagde ...

Hej Dan.

Jo det kan jeg godt - jeg ville gerne lavet et kursus en dag!

Eller er det fordi du vil spise dem?

Knus Grith

Piskeriset sagde ...

Jeg er vanen tro meget imponeret over de flotte ting, du laver - og jeg vil også på kursus hos dig! :-D

Irene sagde ...

Godt at se dig tilbage igen :-)
Og sikke travlt du har haft, og meget fine ting du der har lavet...Du er blevet rigtig dygtig,er du :-)
Knus Irene

Grith sagde ...

Hej Piskeris.

Takker - og du kommer også på kursus en dag!

Knus Grith

Grith sagde ...

Hej Irene.

Tak, det er også rart at være tilbage - har fået lidt overskud igen.

Jeg synes også selv det bliver bedre og bedre - men der er stadig en masse nyt at lære.

Knus Grith

Mig sagde ...

Sikken en fin sko... Øv jeg er en kylling og ikke lige turde tage med til nørdedag...

Og rigtig flot bog, fede bogstaver, de er vildt flotte. Kan du huske hvor du har købt dem ? Altså dimsen til at lave dem med !

Hyggehygge

Grith sagde ...

Hej Marianne.

Mange tak - du skulle da bestemt tage med - der er jo intet at være bange for - alle tøserne er så søde og meget hjælpsomme.

Jeg har købt bogstaverne i Kagebutikken - men de tager dobbelt så meget for deres ting i forhold til at købe det i england.

Prøv denne hjemmeside: http://www.surbitonart.co.uk/acatalog/Sugarcraft_Catalogue_Lettering_237.html - de er gode og billige. Og det koster indre at få det fra england til dk end det gør at sende noget fra jylland til Sjælland.

Og husk at du altid er velkommen til at skrive hvis der er noget du skal bruge hjælp til.

Knus Grith

Mig sagde ...

Tak,og jeg kigger på det.

Grith sagde ...

Prøv det ellers skriv - man kan godt komme til at købe ting man egenligt godt kunne undvære.

Knus Grith

Mig sagde ...

hihihi... ja... nøjjjj der er mange gode ting... Men synes at jeg får det til at portoen er ca 165 kr... Og så koster tingene ca det samme synes jeg... Men måske jeg har læst forkert ???

Fandt 2 stk bogstavs ting og noget pulver farve jeg godt gad eje, og en blomster udstikker, til at lave nelikker med.... og... og... hihihi

Tina kristine sagde ...

Dejligt at se du er på rette vej og at du er kreativ igen med lille fin sko... hi hi Og kæmpe ros for den fine bog du har lavet, den er vildt flot, jeg får næsten lyst til at "læse" igen.. :0)

Grith sagde ...

Hej igen Marianne.

Jeg har lige købt derfra og til DK tog de ikke noget for det.

Jeg købte for £20.

Så jeg ved ikke helt hvor du har set det med porto - så skulle det være fordi du fik kigget på hvis man køber så meget at det skal med skib over vandet i stedet for fly.

Knus Grith

Grith sagde ...

Hej Tina.

Jeg er også glad for at være kommet lidt på toppen igen.

Anders fik også lyst til at "læse" da jeg lavede den kage.

Meeeeen - det gik ikke lige - kommer nok snart til at lave en kage til ham.

Knus Grith