mandag den 23. november 2009

30 års fødselsdagsfest.

I lørdags holdt vi Anders' 30 års fødselsdag. Det var ikke nogen stor fest vi havde inviteret min forældre og Anders' forældre. Anders har to sæt forældre da han far og mor er blevet skilt for mange år siden. Så i alt skulle vi være 8 voksne - men min mor fik influenza og valgte at blive hjemme.

Vi andre hyggede os - og spiste den kage Anders havde bestilt - Han havde selv bestem fyldet - så det falder lidt udenfor hvad jeg ellers ville putte i en kage. Den var med 4 lyse lagkagebunde og et lag kagecreme med bananstykker, et lag jordbærmousse og et lag flødeskum med rutebiler (Ved ikke lige om det har et navn) og så skulle den overtrækkes med hjemmelavet marcipan - lavet på cashew nødder.
Så det blev en lidt høj kage. Pyntet med flødeskum og marcipan mini blomster og skrift.

Men den smagte rigtigt godt.
Anders' fødselsdags kage.

Set lidt fra siden.

Det var dejligt at have gæster - det er længe siden vi har haft det hjemme hos os selv - det er ikke nemt at få plads til det når vi er 5 mennesker der bor i denne lille lejlighed.

Vi fik roastbeef og flødekartofler til middag. Anders fik nogle rigtig fine gaver og har besluttet at han for nogle af de penge han har fået skal ud og købe en radio og højtalere til bilen - så kan vi hører noget igen næste gang vi skal ud at køre. Tror det er orignal radioen og bilen er 14 år gammel så mon ikke den trænger til en ny radio alligevel.
Gæsterne fra festen - morfar og Anders og Aksel

Bedstefar, farmor og Rakel.

Vi havde en hyggelig aften.

Søndag slappede vi lidt af og så kiggede der en kammerat forbi for at få noget hjælp til Revit. Så det gik resten af søndagen med.

I dag mandag har Anders været på hospitalet og blive steriliseret - vi skal ikke have flere børn. Så lige nu ligger der en mand i min seng og lider lidt. Jeg havde noget hjemmelavet marcipan tilbage fra lørdagens kage, så jeg tænkte at jeg ville prøve at lave noget kransekage til ham.

Det man køber kan han jo heller ikke tåle. Så jeg gik i gang og opskriften lød temmelig nem. så jeg rørte det sammen og lavede nogle runde cirkler og så kom det i ovnen.

Hold op hvor jeg grinede da det kom ud. Ringene var helt flade - jeg havde ellers stået og lavet dem fine trekantede. Jeg var helt færdig. Men jeg puttede chokolade på og glasur og satte dem oven i hinanden.
Min første kransekage.

Det er første gang jeg laver kransekage - det skal jeg vist øve mig lidt i. Nogle gange nok.

Kan i alle have en rigtig god tirsdag - håber i hvert tilfælde at Anders' bliver bedre.

8 kommentarer:

Mig sagde ...

Tillykke med manden din, og god bedring med ham.

Jeg lavde mit første kransekage tårn sidste år... Jeg skal helt sikkert også øve mig en del mere.... Men bare det smager godt ! Og man kan da se hvad det er .

Håber I får en hyggelig dag, og at han ikke har for mange smerter.

Hyggehygge
Marianne

Grith sagde ...

Hej Marianne.

Jo tak skal du have - jeg tror også han har det bedre i dag.

Jeg var helt færdig af grin da de kom ud af ovnen... så tror helt sikkert jeg skal øve mig lidt.

Prøver at finde ud af hvordan man får dem til at holde formen.

Knus Grith

Pernille på 1. sagde ...

Det kan godt være at kransekagen ikke har fået den rigtige facon men jeg syntes den ser fantastisk ud, og kagen nam nam. tusind gange tillykke med din mand.

Knus og god tirsdag

Grith sagde ...

Hej Pernille.

Mange tak skal du have. Den ser lidt sjov ud - men smagte godt. Det er jo det vigtigste.

Også en rigtig god tirsdag til dig.

Knus Grith

Piskeriset sagde ...

Det er da fedt, at din løsning virker så godt, nu han ikke kan tåle marcipan :-)

Jeg får helt lyst til at prøve, selvom jeg har hamstret en del marcipan på det sidste...

Grith sagde ...

Hej Piskeris.

Ja, det er fedt - han nyder det vist også meget.

Nu må vi se hvor det ellers går an at bruge det.

Knus Grith

jordbærkagen.com sagde ...

Hej Grith!

Ja jeg har også haft problemer med kransekage førhen, før jeg lærte at der var stor forskel på marcipan....! Altså altså dog... Man bliver heldigvis kloger hver dag :)

Grith sagde ...

Hej LittleSunhine.

Jeg tror også jeg kommer til at prøve igen i år - problemet er jo bare lidt at jeg laver mit eget marcipan - da Anders ikke kan tåle mandler.

Så det opfører sig fuldstændig som rigtig marcipan, men åbentbart ikke når det bliver bagt.

Knus Grith