mandag den 19. oktober 2009

Søndags råhygge.

I morges efter den første kop kaffe var drukket gik jeg igang med at bage kager der skal bruges til min fødselsdag. Mandag aften kommer mine forældre til aftensmad så der må hellere komme en kage til kaffen.

Det skal være en græskar lampe kage. Det glæder jeg mig lidt til at prøve. Kagerne jeg bagte er med græskar og jeg skal hilse og sige de dufter fantastisk. Glæder mig meget til at smage på dem.
Græsker kager.

Kagen tæt på.

Opskrift på græskar kage.

Kl. 13 skulle vi op til en veninde der er mor til en af Petra's bedste veninder fra børnehaven. Hun var så imponeret over den kage jeg havde lavet til barnedåben at hun gerne ville prøve at være med til at bage en.

Så lørdag bagte hun en kage til lyse kagebunde. Hun har ikke bagt så meget så der var to små kriser - hun havde købt bagepulver med krydderier og så havde hun ingen bageform. Så det måtte jeg lige forbi med. Så krisen var hurtigt løst - de bor 5 min væk.

Opskrift på kage til lyse kagebunde.

Kagen var stor nok til at der kunne blive 6 kagebunde, så vi blev enige om at vi ville lave en kage vi skulle smage på om aftenen og så skulle hun have en kage som hun kunne give til sin mor. Hun har fortalt om det til moren og hun synes også det lød spændende.

Jeanette lavede en lilla kage med en stor rød blomst som hende datter var med til at lave.

Jeanettes kage.

Jeg lavede en kage som skulle forestille et æble, så kunne jeg også lige øve mig lidt i halvkugleformede kager. Det gik nu meget godt så jeg er helt klar på kagen til min fødselsdag.

Min æblekage.

Stilk og blad.

Kagerne var med hindbærmousse og mørk chokolade ganache. Og så selvfølgelig de lyse bunde som Jeanette havde bagt. Kagerne dækket med fondant fra Kagebutikken, og det er en helt fantastisk nem fondant at arbejde med og den dufter og smager meget bedre end så mange andre.
Opskrift på hindbærmousse.

Opskrift på Chokolade ganache.

Alt i alt var dette en rigtig hyggelig søndag - nu glæder jeg mig bare til i morgen hvor jeg skal se lidt familie og bare hygge mig.

2 kommentarer:

Signe sagde ...

Æblet er i al sin enkelhed superelegant.

Grith sagde ...

Tak skal du have, det var en pludselig indskydelse at jeg ville lave et æble. Synes også selv at den blev meget sød.